You are currently viewing Find din egen vej i tøjjunglen

Find din egen vej i tøjjunglen

Vi er midt i en brydningstid. Klimaet sætter en dagsorden for nye vaner, på en måde vi ikke har oplevet siden vi skulle lære at bruge internettet til alt. Nu står vi midt i et brug med gamle vaner, genopdagelse af gamle dyder og nye rammer for alt fra ferie, transport, mad og ja, tøj.

Selvsagt interesserer jeg mig mest for tøjet, for det er det jeg ved noget om. Og jæs, ingen skæppe over mit lys, for det med det rigtige tøj til de rigtige mennesker, ved jeg virkelig noget om. Så meget at jeg har lavet et Onlinekursus med alle mine værktøjer til at lære at bruge tøj i skabet på nye måder, istedet for at købe nyt. Idag er allersidste dag, det kan købes og du kan komme med lige her

I de (mange, I know! Men det tager jo tid at begrunde noget helt nyt) mails, jeg har sendt for at forklare hvad det går ud på, har jeg opdaget at der opstået et særligt ordforråd. Fordi her taler vi om tøj på en helt ny måde. Derfor får du lige en forklaring, på mine måske nogle gange liiiiidt friske betegnelser, så du ikke føler dig udenfor:

Tøjnørdmennesker, hvis hjerte banker for at arbejde med tøj. Ikke blot at sælge tøj.

Outfitbibliotek – en samling af billeder af alle de outfits du laver af tøj fra skabet. På den måde har du altid tøj at vælge mellem og overblik over alle mulighederne i skabet. En vigtig ekstra bonus ved outfitbiblioteket: du ser dig selv udefra.

Oftest er det kvinder, der tager billeder i familien og derfor er vi sjældent med på dem. Det betyder at vi næsten aldrig ser os selv udefra, ser os med andres øjne. En efterhånden velkendt sandhed er, at kvinder er urimeligt hårde ved dem selv, deres kroppe og spejlbilleder. Men outfitbiblioteket fyldt med billeder af dig i forskellige sæt tøj, er jo selfies også selvom de ikke bliver postet nogen steder.

Og det, jeg har set ske mange gange til Garderobetjek, er, at kvindens selvbillede forbedres, fordi hun ser at hun ser rigtigt dejlig ud i virkeligheden! Det hun selv ser i spejlet er et forvrænget billede, hvor hun fokuserer på det hun er træt af. Jeg elsker når en kunde får øjnene op, for at det vi andre ser i hende. Og jeg kan varmt anbefale dig at tage de outfitbilleder selv. Både for at gøre det nemt at finde lækre nye sæt, men også for at se dig selv med andres, milde øjne.

Tag dit tøj alvorligt – har været mit slogan siden jeg startede som Personlig Shopper i Magasin i 2011. Min tøjnørdede kollega Pia (legendarisk Personlig Shopper, som heller ikke er der mere) var med i en artikel hvor der stod noget i retning af: “her tager vi tøj alvorligt – også snakker også om tøj over frokosten”. Jeg vidste, at jeg var kommet det rigtige sted hen da jeg læste det. Og det var en fornøjelse at arbejde med Pia og mine andre dygtige kolleger i mange år. Men lige som for mig, var det aldrig salget, der tændte Pia. Det var at finde det rigtige tøj til de rigtige mennesker. Og sådan arbejder hun stadig, nu bare med vintagetøj.

Velvære i hverdagsgarderoben – er mit udtryk for at det daglige ritual det er at tage tøj på. Tøj, som passer præcis til dig, er som at iklæde sig et langt kram. Tøj sidder allertættest på kroppen og det er tydeligt, hvis du ikke er tilpas i dit tøj. Og modsat: du stråler, når du er det. Underkend ikke betydningen af at tage tøj på, som får dig til at smile eller bare glemme alt om det, fordi det er helt rigtigt.

Yndlingstøj – er det tøj, som er allemest værd i garderoben. Glem alt om dyre designervarer og andet vi efterstræber, fordi markedet og moden har plantet et behov hos os. Det tøj, som ikke kan måles i penge, er det du vælger igen og igen. Det, der til sidst ikke kan hænge sammen og du bare ønsker du havde købt 2 af. Yndlingstøj er til at stole på, knapperne lukker pænt, det strammer ikke, kradser ikke og bliver siddende hvor det skal. Det har en værdi, der ikke kan måles i penge. Derfor kan du med fordel gennemgå skabet og tjekke hvor meget yndlingstøj, du har. Sørg for at passe på det og brug det til at opdage nyt yndlingstøj. Ofte skal vi vænne os til nyt inden det bliver godt. Her er yndlingstøj en glimrende ‘fødselshjælper’ når du kombinerer det med tøj du ikke er vant til og på den måde kun har lidt nyt at forholde dig til.

Flyt fokus fra forbrug til brug – den siger sig selv. Nye vaner grundlægges, andre muligheder afsøges, fordi vi alle bor på den samme klode, som ikke kan holde til måden vi bruger den på. Ved at flytte fokus fra at købe nye ting – forbruge – til rent faktisk at bruge det vi har, skaber vi en markant forandring i måden vi lever på.

I mange år har vi i vesten omskrevet den gamle filosof René Descartes’ ord “Cogito ergo sum – jeg tænker altså er jeg”  til “Jeg køber, altså er jeg”. Vi bliver nødt til at gøre det bedre og arbejde hen mod ‘jeg tænker mig om, derfor er jeg her endnu’. Altså bruge sund fornuft og være tilstede, ikke på en evig flugt fra nærvær gennem stræben efter mere mere mere. 

Selv det langsommeste vanedyr, kan lære nye tricks. Det er forandringen som tæller, mere end hastigheden.

Garderobetjek – et nyt ord, der nok skal vinde indpas, når vi langsomt vænner os til igen at ‘shoppe’ nyt i vores egen garderobe med nye redskaber og genlært tøjviden. Et garderobetjek, kan du selv lave og få overblik og pusten igen i din garderobe. Eller hyre en prof som mig, der lynhurtigt gennemskuer alle mulighederne og hjælper dig med at få styr på begrænsningerne.

Garderobeskolen – er ja, en skole hvor man lærer om tøj til mennesker. Genlærer gamle dyder, opdager tøjfaglige metoder, der forvandler tøj, spejlbillede, selvbillede, forbrug, indholdet i skabet og måden vi vælger nyt tøj på. Det er kort sagt starten på noget helt nyt. Der er mange retninger at vælge. Selv er jeg bedst til nemme og indlysende løsninger. Sådan noget ‘slankekurs-mentalitet’, altså restriktioner og opskrifter, er ikke lige mig. Jeg kan bedst skabe forandring hos mig selv, når jeg

1. ønsker den.

2. finder en vej at gå, som er ny, men ret nem.

3. stoler på at det virker, fordi jeg har tillid til den jeg lærer fra.

Det er samme koncept jeg har lavet Garderobeskolen efter.

Hvilken retning vælger du, når tøjforbruget skal have et eftersyn?

Garderobeskolen Online – er en videreudvikling af både Garderobetjekket og Garderobeskolen. Et kursus, hvor du investerer i mine værktøjer, metoder og principper til at få meget mere ud af tøjet i skabet, i stedet for at købe nyt. Kurset et dit til evig brug og eje – hjemme i dit eget skab, foran dit eget spejl, i dit eget tempo, når som helst. Der er altid ideer til nye sammensætninger af tøj, oprydning, overblik, vedligeholdelse og velovervejede nye køb, istedet for trøsteshopping og fejlkøb.

Personlig Net Shopping – er mit twist på den kendte Personlig Shopping. Fordi netshopping normalt har enorme returprocenter og alt for mange fejlkøb. Derfor opfandt jeg sidste år mellem jul og nytår (hvor vi traditionelt går bananas i udsalg) en service, hvor jeg smider min erfaring ind og vælger tøj udfra kundens ønsker på skemaet. Præcis som til Personlig Shopping iøvrigt. Forskellen er selvfølgelig at jeg ikke kan vejlede undervejs og finde alternativer, som i butikken. Derfor skærer jeg ind til benet og træffer personlige valg til det menneske jeg, ser for mig. Selvfølgelig det ikke lige så træfsikkert som i prøverummet, meeeen de finde tilbagemeldinger vidner om at udvalget falder i kundens smag i langt højere grad, end det de finder selv. Derfor kan jeg love at servicen står mål med det den lover: en mail med links til tøj, personligt udvalgt til dine behov.

Yay – er mit yndlingsudtryk, når noget er godt og du skal bare begynde at bruge det. Som en kunde skrev til mig i foråret, da hun var glad for det vi fandt på Personlig Net Shopping: “Yay, som du nok ville have sagt!”

Tøjfornøjelse – er ret nyt, men betyder nyd nu at opdage dit tøj på ny, sørg for at tage billeder af alt det nye og køb det du mangler. Ikke det du plejer.

Tøjkoder – er mit ord for de forskellige stilarter af tøj, som har sat sig fast og er blevet en del af vores utalte indbyrdes sprog, hinanden imellem. Det er tøj, som sender særlige signaler om hvem du er, hvilken position du har, hvilken sammenhæng du indgår i. Det lyder kompliceret, men er noget så enkelt som den slags tøj du befinder dig bedst i, er nysgerrig på eller aldrig kunne drømme om at gå i. Faktisk har jeg lavet en gratis bonus med i Garderobeskolen Online (som lukker for salg idag 24. sep kl. 23.59) med en visuel guide til de 8 mest almindelige tøjkoder KLASSISK – ELEGANT – BOHEME – ROMANTISK – BUSINESS – SPORTY – CASUAL – URBAN. Den ligger under 3. lektion Outfitmetoder.

Wow-øjeblik – det der sker foran spejlet, når du får tøj på, som matcher det indre selvbillede, vi alle render rundt med, men som sjældent passer til det vi ser i spejlet. Når det sker, når det falder i hak og det indre selvbillede matcher det ydre spejlbillede, er der ingen afstand mellem de to og du oplever et wow-øjeblik. Øjeblikket er der hvor, det tøj du har på, passer præcis til dig og det sted du er i dit liv. Et wow-øjeblik er en fantastisk målestok at vælge tøj efter. Fordi du får garderoben fyldt med tøj du elsker, når wow-øjeblikket er afgørende. Og så behøver tøjet slet ikke være nyt. Jeg har oplevet mange wow-øjeblikke hos mine kunder til Garderobetjek. Og faktisk havde jeg et forleden i det her sæt tøj …

Jeg er inspireret af 70erne for tiden og pludselig blev denimskjorte, striber og hippeøreringe til det helt rigtige outfit.

Outfit-ninja – er det du bliver, når du lærer at bruge mine 5 outfitmetoder og 6 stylingprincipper. Der går simpelthen sport i at lege med alle kombinationerne i dit skab og forvandle kendt kluns til nye fine fedt sæt tøj. Hver dag.

Tøjskills – er dine nye tillærte færdigheder indenfor tøj, farver, snit, stil, styling, mode og kombinationer. Det meste er totalt indlysende, men ikke når man ikke ved det. Det gør jeg og jeg knokler tæt på 24/7 for at kommunikere dem videre. DU skal have glæde af dem og have det sjovt med tøj. Føle dig velklædt, lækker, sexet, fuld af autoritet, moderne eller hvad det nu er for et tøjbehov DU har. 

Uvildig rådgivning om tøj – betyder at jeg ikke tjener penge på at anbefale noget tøj, fremfor andet. Det er et bevidst valg at jeg hverken har bannerreklamer eller affilate (links, man tjener penge på, når nogen klikker på dem) eller andre økonomiske interesser i det tøj jeg formidler videre. Fordi jeg er dødtræt af at tøj ALTID er bundet op på et salg, en avance, en annonce eller andet. Det var derfor jeg stoppede et sikkert job som fuldtidsansat personlig shopper: jeg vil ikke have et salg mellem kunden og tøjet. Og selvom det er ganske anderledes usikkert at være selvstændig og tager lang til at bygge et bæredygtigt firma, så ELSKER jeg at være fri til at finde det rigtige tøj til de rigtige mennesker. 

 

Tusind tak fordi du læser med! Smid endelig ideer eller kommentarer her, på Facebook eller Instagram. Jeg er nysgerrig efter dine erfaringer og ønsker … kom også med her, vi har det hyggeligt!

Skriv et svar