Du vil ikke vide det jeg fortæller om tøj idag … men du skal vide det!

Æstetik og skønhed er livsnødvendigt for civilisationens overlevelse, men det er overforbrug ikke ... tværtimod.

 

Min kunde fra et Garderobetjek i foråret, skrev det her til mig som respons på at jeg linkede til to Tirsdagstøjklummer, fordi det vi snakker om undervejs, har jeg tit skrevet om før:

" (...) Og virkeligt gode indlæg om silhuetten og vedligeholdelse, det gør virkelig en forskel når nogen (som ikke skal sælge tøj) sætter ord på de mere generelle tendenser i moden"

Vivian, 43 år

Kommentaren kom jeg i tanke om efter at have set Detektor i torsdags– om annoncørernes indblanding i redaktionelt arbejde på modemagasinerne Eurowoman og Euroman. Kort sagt: kan man købe sig til at bestemme hvilke produkter der bliver vist på siderne? Svaret er JA! Se udsendelsen her – indslaget varer 17 minutter.

Jeg har ikke tænkt på det før, men det gør jeg nu. Grunden til at jeg skriver Tirsdagstøjklummen er fordi jeg elsker at skrive om tøj og mennesker, for at oplyse og uddanne, men også fordi jeg helt selv må bestemme hvad jeg skriver om. Jeg har ingen annoncører, chefer eller andet der bestemmer indholdet. Jeg vil passioneret gerne vil fortælle dig, hvorfor du skal tage dit tøj alvorligt:

Fordi det rigtige tøj til de rigtige mennesker gør os mere os selv. Når du lærer at vælge rigtigt, bruger du det længere og køber mindre. Og det kommer os alle til gode.

Citat: mig selv, 42 år

jæs jæs, stadig classy!

For mange år siden, da jeg forlod stillingen som Design Manager på et Trendstudie, var jeg ikke helt sikker på hvad jeg ville. Men ad omveje opdagede jeg, at der var meget sjovere i prøverummet end bag tegnebrættet, fordi her på kundens side, forbrugerens side, kroppens side, kvindernes side, hverdagens side … din side, handler det om at give videre i samarbejde med dig og ikke om at diktere hvad du skal gå i. Og så helt egoistisk fordi jeg får vildt meget ud af at se folk gro, når spejlbilledet endelig matcher selvbilledet. Udgangspunktet for mig er altid dig, der skal gå i tøjet - du får uvildig rådgivning af en der kan tøj hele vejen rundt: designe tøj, fremstille det, i helikopterperspektiv ved hvorfor og hvordan det påvirker både samfund og dig, men også kan klæde dig på, så du får øjnene op for dine muligheder i stedet for begrænsningerne.

Når jeg snakker om at være på nogens side, så er det ikke en kamp, men virkelig godt for dig at huske på at du oftest får rådgivning om tøj, fra nogen, der vil sælge dig noget. Tøj og mode er navlestrengsforbundet med annoncører, der skal have noget for deres reklamekroner, med detailhandel der har højere avancer på visse varer, med influencere, der reklamerer for produkter de har fået i gave, fordi det er deres løn og så videre … Markedet er hårdt og kravene til er høje.

Jeg har meldt mig ud af det marked og har med vilje ingen reklamer på min hjemmeside, får ikke tøj i gave og er ikke afhængig af at skulle sælge noget til nogen. Det er skønt! Følelsen er berusende efter mange år i en salgsstilling. Som Personlig Shopper har jeg klædt virkelig mange mennesker på og nydt det. Jeg var på ingen måde træt af at finde præcis det rigtige til mine kunder, da jeg besluttede at flyve fra Magasin-reden i foråret. Men jeg var ærligt blevet træt af kravene til salg som personlig shopper. Sådan er præmissen i jobbet og Magasin er en købmandsbutik. En dygtig, god og sej købmand, synes jeg. Jeg elsker stormagasinet Magasin for deres kompetente og inspirerende udvalg af varer i smukke rammer.

Som årene gik, blev det sværere at holde fokus på det der er min mission: det rigtige tøj til de rigtige mennesker. Når salgsbudgetter stiger umådeholdent år for år, rykker fokus naturligt fra kunde til salg og det skred, kunne jeg ikke arbejde i mere. Man skal være den dygtigste købmand i disse år, fordi så mange parametre rykker sig – annoncekroner, aktionærer, nethandel, forbrugervaner, hastigheden og så videre. Mange ting er i skred – selv det klassiske ’modesystem’, som man med akademiske briller kalder den måde moden produceres, hvor epicentret hidtil har været Paris og modeugerne i de andre fashionhovedstæder London, New York og Milano. Som jeg skrev om tidligere her  er hele systemet af behov og forbrug kontinentalplader i forskydning, ligesom så meget andet er, i tiden.

Fordi vi for alvor er ved at åbne op og favne forskelligheder – køn, etnicitet, kroppe, aldre, for så at lukke ned og dyrke vores nicher på samme tid. Derudover sætter klimaet en dagsorden vi hverken kan eller skal overhøre, men gerne lære at navigere i, så tøj kan få lov at være både hverdagsvelvære og et skud æstetik. Et skud som forsøder med velvære når din krop føler sig rigtigt godt tilpas i det du har på, forskønner når du er vild med det du ser i spejlet og inspirerer visuelt fordi andre kan se at du stråler, præcis hvad mode og tøj kan. Begge dele kan nemlig sagtens eksistere side om side. Du skal bare lade være med at købe noget nyt hele tiden. Du skal bruge det du har og så købe det rigtige, som du også mangler en gang imellem i stedet ...

Få listen med mine allerbedste tøjtricks i velkomstgave når du tilmelder nyhedsbrevet!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *