Farver, der elsker hinanden … de klassiske, de modige og de moderne

“Kan du ikke skrive ned til mig, hvilke farver der elsker hinanden, som du altid siger?”, spurgte min kunde mig, som opfølgning på efter Garderobetjekket forleden. Og jo for pokker da! Jeg glemmer at det, der er en indlysende selvfølge for mig, ikke nødvendigvis er det for andre. Her kommer den udvidede version og i anledning af sommeren er sort taget ud af kabalen.

Vi starter med klassikerne …

Cognac og denim … de gule syninger på blå denim kalder allerede på en varm lys farve. Det kunne være rosa eller gul, men klassikeren med brune sko og brunt bælte får den blå farve til at gløde og leve.
(Kapitalist)lyseblå og grå. Helt klassiske farver, som ikke behøver have klassisk facon for at læne sig naturligt op af corporate enkelhed.
Navy og hvid … så bliver det ikke mere enkelt, skandinavisk og klassisk. Altid elegant. Altid sikkert.
Klassikerne har rigtigt godt af at blive udfordret af en mere vovet farve – så længe den er mættet, kan du vælge næsten hvad som helst: rust, karry, hindbær, flaskegrøn, koral, lilla eller hvad du nu foretrækker.

 

Så er der de klassiske med et lille twist …

Grå kalder også på farve og har den egenskab, at den får andre farver til at stråle. Nude og koks er lige til at spise … se hvor de giver karakter til hinanden i samspillet.
Gul og grå … også ja tak!
Den fødte forårsklassisker … lyserød og blå. Den er her hver år uanset moden. De elsker hinanden og udstråler noget feminint maritimt.

 

Hvis du nu allerede er vild med farver og bare har lyst til nye kombinationer, som jeg selv, synes jeg det er sjovt at lege med hele skalaen af en farvetone …

Når du sætter den samme farvetone sammen, gror de på hinanden, som fx. den pistacefarvede t-shirt her, jeg aldrig ville have sat til den mintfarvede nederdel, men sammen med den petrolgrønne strik finde de harmonisk sammen.
Eller en bærskala fra blomme over rosa til pudder … både kontrasten i lys/mørke, såvel som slægtskabet mellem dem giver til hinanden. (Og ja, det er lige en lille trusse der, som jeg ikke anbefaler man render rundt med på skulderen (!) … men jeg havde ikke noget småt i den rigtige tone, jeg lige kunne style med)
…. eller en brændt skala. Det siger kapow, når man hopper i flere mættede farver sammen. Jeg ville vælge både grå, blå eller sorte jeans til det her. De grå er cool, de blå er klassiske, de sorte er mere outgoing. Vælg efter humør eller anledning.
Jeg er også vild med helt enkle skalaer … gråt i gråt for eksempel. Men så sørger jeg for at vælge forskellige materialer og overflader. Et mat, gråt bomuldslook fra top til tå, kræver sin kvinde for at rocke det.
Og så er der de mere modige og moderigtige farvesammensætninger …
Candyfloss heaven i pasteller med gul og lyserød …
Rød gul lyserød … undlad den gule og så er pangrød og lyserød en ret sofistikeret kontrast …
Orange og mint … påvirker hinanden og hvis farverne var lige mættede, ville de flimre for øjnene på grund af naturfænomenet komplementærfarver. Den rød/grønne farvekontrast, som de to her kommer af, er interessant. Når rød og grøn er præcis lige stærke, ophæver de hinanden og hvis man er farveblind, kan man ikke se forskel. Du kender det måske fra de der tal med prikker, som bruges til at teste om man er farveblind.

Farver kan ikke sættes på formel. Vi opfatter farver individuelt – den samme farve ser ikke ud på samme måde for forskellige menneske, så opgiv bare på forhånd diskussionen om en farve er grøn eller turkis, lilla eller blå. Vi har alle ret. Og med sammensætningerner her, så skifter både moden og sæsonerne, lyset i norden er forskelligt fra syden. Alle mulige ting spiller ind på farver, vores opfattelse af dem og brugen af dem. Men farvers kraft er uomtvistelig. Min absolutte yndlingsbog om emnet er en ægte klassiker af Johannes Itten fra 1961 og hedder Farvekunstens elementer … den handler netop om subjektive oplevelser og objektiv erkendelse af farver. Den fåes stadig, hvis du er nysgerrig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *