I denne måned står den på personlig shopping fysisk med kunder ude i butikker eller online til Personlig Net Shopping. Selvom jeg bruger de fleste af mine vågne timer på at vise hvordan man kan få meget mere ud af tøjet i klædeskabet, skal der jo nogle gange nyt til. Og her gælder det saftsusenmig om at få valgt så godt tøj, at det bliver til nyt yndlingstøj. Det er nemlig stadig den mest enkle og direkte måde at få en bæredygtig garderobe – at bruge det man har og vælge nyt yndlingstøj, der bliver slidt op.
Jeg har haft 3 meget forskellige kunder ude i butikker, for når man udnytter udsalget, bliver der bedre råd til sådan en som mig. Altså uvildig rådgivning om det rigtigt tøj til de rigtige mennesker.
Det med det uvlidige, uafhængige er simpelthen en ubetalelig frihed, jeg har skabt med Verdensfirmaet. Det var et bevidst valg fra starten, fordi jeg var så træt af at skulle leve op til salgsmål og af at al formidling af tøj er bundet op på et salg enten i form af annoncer, spons eller salgsavance. Det er så vidunderligt nemt at jeg kan garantere at her står der intet mellem mig det gode tøjvalg for kunden.
Og alligevel kom jeg i for nylig tvivl!
I tvivl om jeg alligevel skulle prøve at lave et samarbejde. I sidste uge blev jeg kontaktet af et dansk bæredygtigt sneakerbrand, som ville forære mig et par (VIRKELIGT fede!) sneakers, mod at være med i en reklamefilm. Det var meget tillokkende, fordi jeg jo ikke skulle tjene penge på at få andre til at købe dem + jeg syntes de var fede og anderledes + virkeligt fornuftigt produceret (omend de markedsfører sig med 100% bæredygtigt og det er der intet der er).
Jeg havde lyst til at sige ja, må jeg være helt ærlig omkring!
Kunne lige se hvordan de sko ville opdatere meget af det tøj jeg allerede har og det ville også være sjovt at være med i en film … men altså. Jeg nyder at være uafhængig. Aldrig at skulle anbefale noget frem for andet, fordi min arbejdsplads tjener mere på at sælge dette end hint.
Men fordi jeg var i tvivl, inddrog jeg jer (altså jer, der følger med på Instagram i story). Jeg fortalte om mit dilemma og bad jer være ærlige, hvis I deltog i afstemningen om hvorvidt jeg skulle takke ja til samarbejdet eller forblive uafhængig. Som det ses, var der overvældende opbakning til at jeg bare skulle gøre det. Og jeg fik også mange beskeder bagom, af følgere der ville uddybe og sig ‘go’!
Det er den afstemning, allerflest nogensinde har deltaget i og tak for det!
Men på dagen efter jeg havde spurgt jer, gik ikke ret lang tid, før jeg kunne mærke at det skulle jeg bare slet ikke. Min troværdighed ville måske ikke lide et knæk i første runde, men når jeg havde sagt ja en gang, så ville det være nemt at sige ja næste gang også. Og det er bare så sk*de nemt og enkelt for mig og jer, når der er helt rene linjer. Det kunne og kan jeg ikke gå på kompromis med.
Man kunne argumentere at det ville være fedt at teste dem for at se om jeg kunne anbefale dem. Det ville for eksempel have været rart med mine bæredygtige Veja-sneakers, jeg gav over 1000,- for i foråret. Dem er jeg nemlig, hånden på hjertet, møgtrætte af, fordi den ene gnaver noget så frygteligt på min lilletå. ARGH!
Jeg skulle bare have genkøbt mine elskede Adidas’ser jeg sled op på 3 år og som jeg kunne arbejde 13 timer på fødderne i. Ud fra et bæredygtigt perspektiv, er de ikke lige så ansvarligt produceret som Veja, og det ville jeg gerne støtte. Men de er jo ikke yndlingsko! Mine sko, såvel som tøj, skal jeg kunne bo i og helst slide op. På den måde tjener min investering sig ind og trækket på planetens ressourcer udligner sig, når jeg bruger et produkt til det ikke kan mere, i stedet for at købe nyt.
Det er præcis sådan jeg vejleder mine kunder, når de skal beslutte hvad de skal købe: Hav overblik over hvad du har, har brug for og hvad der kan forny. I sidste ende er det altid kundens valg, hvad der skal med hjem, men udvalget er et andet end det hun selv ville have fundet. Faktisk skrev en af mine stamkunder efter endnu en Personlig Net Shopping konsultation sådan her:
Kunderne oplever simpelthen at de bliver bedre til at vælge. Bedre til at turde, bedre til at kunne mærke hvad der lige dem. Det gælder både nye kunder, såvel som gamle. Med et udvalg af tøj, de ikke selv har valgt, bliver de nødt til at prøve andet end de plejer og fordi jeg vælger udfra helt andre kriterier, end de fleste selv gør, er udvalget mere velsiddende og fornyende.
Men man behøver ikke forny sig, mere end man har lyst til …
… derfor kan det tøj man vælger sagtens forny garderoben og selvfølelsen. En af de ting, som går igen ved næsten alle personlige shoppinger, er at kunden holder op med at hade at købe tøj – og ikke mindst føle sig forkert. Pludselig oplever kunden at komme i tøj der passer, passer sammen, ser fedt ud og ikke mindst føles vildt fedt på kroppen. Og så er vejen banet for yndlingstøj!
Så sent som idag fik jeg et kram af min personlig shopping kunde, fordi hun var så glad, da vi skiltes. Og hun indledte konsultationen med at udbryde: “Jeg har ikke gået i andet tøj end det jeg købte i sommers!”
Jeg ved, at hun føler sig lidt mere som sig selv nu, hvor hun godt kan lide at prøve og vurdere tøj, har lidt mere end de samme par sæt hun brugte om og om igen. Og så en uventet sideeffekt: hun er blevet modig og har rykket sig helt vildt siden jeg først mødte hende.
Hendes udbytte er at nu glæder hun sig til at komme i klunset om morgenen, istedet for at hade det som pesten. Hun føler sig velklædt og pæn. Tøj er blevet sjovt for første gang.
Noget tyder på, at en helt ny online kunde jeg havde i starten af januar, har det på samme måde …
Hvis du selv har fået lyst til at udnytte udsalget til at gøre et kup, men ved at når procenterne kalder, er det nemt at vælge forkert, kan du booke en tid til Personlig Net Shopping på lørdag, hvor jeg har afsat en dag i weekenden til at finde fine nye sager til 6 kunder.
3 af tiderne er booket, men kl. 12, kl. 14 og kl. 15.30 er ledige. Nup en af tiderne ved at skrive til mig her
Du kan også vente helt til final sale, fredag den 31. januar, hvor jeg har 5 tider tilbage:
Vil du selv prøve lykken på udsalg, så HUSK
1. Tjek hvad du allerede har og lad være med at fylde nyt på der ligner, med mindre det trænger til en udskiftning.
2. Når der står -70% så bevar overblikket og se og mærk om du virkelig har brug for det stykke tøj
3. Prøv noget du ikke plejer. Men hav yndlingsover-/underdele på hjemmefra, så du kun skal forholde dig til en ny del når du prøver.
Og hænger du stadig på, kan jeg afsløre at kunderne i indlægget her har været fra størrelse 36 til 46. Aldersfordelingen på alle mine personlig shopping kunder fordeler sig fra 33 til 59 og stillingerne er så forskellige som pædagog til ingeniør. Disse kvinder har taget deres dårlige forhold til tøj i egen hånd og valgt at få hjælp til at finde det rigtige. Præcis som jeg ikke selv klipper mit hår eller ordner mine fødder. Valget er dit. Det rigtige tøj findes også til dig.
Rigtig god tøjfornøjelse <3