Det er en faglighed at vælge tøj, sørg for at få hjælp til det …

 

Ligesom jeg ikke ville vide, hvor jeg skulle ende eller begynde, hvis jeg selv skulle ha’ skiftet pæren på min bil, som jeg fik gjort i går, nede på ‘VÆRKSTEDET’, hvor de har verdens bedste og venligste service … (hvilket man jo allerede ved, når man ser de hedder det med kapitaler!). Eller jeg næsten ikke kan fatte at min advokatveninde jubler, når der bliver båret 30 ringbind med sagsakter fra en af de største erhvervsskandaler i Danmark ind på hendes kontor … fordi det ligger langt udenfor mine kompetencer, at man overhovedet kan få overblik i sådan en sag.

På samme måde hører jeg næsten hver dag, at mine kunder heller ikke aner hvor de skal starte, for eksempel bare når de skal finde bukser, der sidder godt. De måber, når jeg hælder dem i 3 forskellige par, der sidder lige i skabet. Jeg siger altid: “jamen du er jo også god til dit job. Det er en faglighed” … Baggrunden for dette indlæg er, at jeg vil slå et slag for fagligheden i at købe tøj. Alle ved, at når man skal lave tøj, så kræver det en uddannelse. Ligeledes, hvis man vil tjene penge på at sælge det, skal man også kunne noget. Men de mennesker, der står i butikken og hjælper dig, salgspersonalet, har altså også en faglighed. De VED noget!

Jeg oplever at det er meget udansk at bede om hjælp i en tøjbutik for ’tænk nu hvis de vil sælge noget til mig!?!’ … det vil de givetvis. Det er deres job og også grunden til du gik ind i butikken, selvom du ’bare kigger’. Hvis du kom ind i et byggemarked og skulle finde en bestemt skrue, så ville du spørge, få hjælp og købt den rigtige. Du ville stole på at ekspedienten ville dig det godt. Det samme skal du gøre med en ekspedient i en tøjbutik. Også selvom du ikke præcis ved hvad du vil have. De skal nok hjælpe dig, hvis du lader dem.

Der er en ongoing debat om det manglende serviceniveau i butikker i Danmark kontra udlandet og i København kontra provinsen. Det dårlige niveau, er jeg helt enig i. Jeg går vildt meget op i god service selv og vender glad og gerne tilbage til den butik jeg har fået det i, til gengæld sætter jeg ikke igen mine fødder i en butik hvor den var dårlig. Men der er en anden vinkel på det med serviceniveauet, det går nemlig begge veje. Vis tillid til ekspedienten, vær venlig og bed om hjælp.

Ja, der findes oversælgende typer, som siger at hvad som helst ser godt ud på dig. Men de fleste steder, vil de gerne have at du kommer igen og så nytter det ikke noget at sælge katten i sækken. Hvis du for eksempel beder om hjælp til bukser og lader ekspedienten finde noget til dig, så får du med garanti mere ud af din tid og prøvet noget relevant, i stedet for at stå frustreret alene. Jeg ved godt at mange steder har de ikke tid til at hjælpe. Men mange steder HAR de faktisk! Især i de mindre butikker. De kender også deres sortiment og hvis du lader dem vise dig noget, stoler på dem og lader dem udfolde deres ekspertise, så får nu næsten med garanti købt noget der er bedre end det du selv havde fundet.

Og prøv så tøjet – det skal ses på, før man ved om det passer. Lad være med at dømme, før du har set det på. Tænk på det som et samarbejde, stil krav, men hav også tillid til at ekspedienten er der for at hjælpe dig.

God fornøjelse!­­­

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *